Flammernes farve af Pierre Lemaitre – en anmeldelse

Pierre Lemaitre er klar med den selvstændige fortsættelse til sin bestseller Vi ses deroppe, som foregår i det økonomisk ustabile Frankrig i tiden efter 1. verdenskrig.

Sidste år lod jeg mig overtale til at købe bogen Vi ses deroppe af Pierre Lemaitre, da en bogekspedient sagde, at den måtte jeg bare læse. Nu er jeg normalt ikke den store krimilæser og det er jo den genre, som Lemaitre er kendt for, så jeg var lidt skeptisk, men købt og læst blev den… heldigvis. Bogen var ikke en krimi, men en fantastisk historisk roman, skrevet i et vidunderligt sprog og det samme gælder for fortsættelsen: Flammernes farve.

Handlingen

Året er 1927 og vi er til begravelse i Paris hvor den rige bankmand Marcel Péricourts er død, og hans datter Madeleine, skal arve hans betragtelige formue. Desværre kommer Madeleines søn ud for en stor ulykke, som betyder, at hun må fokusere al sin tid og energi på at hjælpe ham. Denne sårbare situation bliver udnyttet og hun bliver franarret sin formue.

Nu starter en fortælling, som ville være Dumas værdig. Som Edmont Dante gjorde i Greven af Monte Cristo planlægger Madeleine en udspekuleret plan, der skal genoprette hendes sociale status og give hende den hævn, som hun har fortjent.

Bogen kommer i en flot hardback med smudsomslag. Den er i samme design, som den første bog, så de ser godt ud i bogreolen sammen.

En sproglig perle

Flammernes farve er en skøn historisk roman, der på indlevende hvis fortæller om Europa i tiden efter Den Store Krig. Pierre Lemaitre har et levende og humoristisk sprog, som giver historien liv. Sproget er både dramatisk og sjovt. Nogle gange henvender Lemaitre sig direkte til læseren og nogle gange kommer han med små ironiske sidebemærkninger, som fik mig til at grine højt.

Jeg vil vove at påstå at Pierre Lemaitre er en af hvor tids store lyrikkere og beviset på, at man sagtens kan være sprogligt dygtig indenfor krimi-genren, hvor han jo brød igennem. På trods af en fantastisk oversættelse af Karsten Nielsen, er sproget stadig typisk fransk og det er let at forestille sig 20’ernes og 30’ernes Paris, hvori handlingen foregår.

En livlig verden

Flammernes farve har flere styrker, der tilsammen gør bogen til et moderne mesterværk. Udover det allerede nævnte sprog, så har bogen også et sprudlende persongalleri, fyldt med farverige personer, der er både gode, onde og midtimellem. Der er personer, som du vil elske, og personer, som du vil havde – og så er der alle dem, som du egentligt godt forstår.

Derudover så er bogen bygget op, så selv Dumas ville være stolt af sin landsmand. Det er en solid historisk roman med krimielementer, som langt de fleste vil finde både spændende og underholdende.

Bonus Info: Den første bog er filmatiseret, så skynd dig at se filmen. Den er stort set ligeså god som sit litterære forlag. For resten er Flammerens farve anden del af en trilogi – så der kommer altså en bog mere – Jubii.

Hvad synes du om bogen?

Samlet vurdering 0 / 5. Antal stemmer: 0

Vær den første til at give sin mening