Boganmeldelse: Mordet på kommandanten 1 og 2 af Haruki Murakami

Jeg stiftede første gang bekendtskab med Haruki Murakami, da jeg læste romanen Trækopfuglens krønike for flere år siden. Jeg blev hurtigt fascineret af Murakamis poetiske sprog og drømmende univers, og har efterhånden de fleste af hans bøger stående i bogreolen. Her kommer min ærlige mening om hans nyeste romaner på dansk Mordet på kommandanten 1 og 2.

De to flotte indbundne bøger med smudsomslag.

Og hvad er det så lige bogen handler om?

Hovedpersonen er en unavngiven portrætmaler, der netop er blevet forladt af sin kone. Han forlader storbyen og karrieren og flytter ind i et lille hus i bjergene, som tidligere var beboet af Tomohiko Amada, enkendt kunster, der nu er kommet på plejehjem. Her starter en tilværelse, hvor han underviser i kunst på den lokale skole og indvilliger i at male en mystisk rigmands portræt.

På loftet af boligen finder vores hovedperson et maleri, lavet af den tidligere beboer og herefter begynder der at ske mystiske ting og sager.

En mester udi magisk realisme

Haruki Murakami mestrer magisk realisme til perfektion og dette resulterer altid i vidunderlige, moderne og poetiske eventyr, hvor du som læser aldrig helt ved hvad der vil ske. Universets regler gælder ikke her og der er altid en overraskelse lige om hjørnet. Samtidig med denne uundgåelige spænding formår Haruki Murakami alligevel, i sit eget flydende sprog, at fortælle sine historier langsomt og altopslugende. Mordet på kommandanten er ingen undtagelse.

Hvis det var Stephen King, der stod bag romanen om en mand i en hytte og et mystisk maleri på loftet, ville vi ikke være i tvivl om at det var en horrorfortælling, men nu hvor det er Haruki Murakami der er forfatteren, finder vi hurtigt ud af at ukendt ikke nødvendigvis er det samme som uhyggeligt.

Haruki Murakamis bøger i bogreolen.

En bog der er helt sin egen

Mærkelige og uforklarlige begivenheder bliver blandet sammen med mere dagligdags ting som kærligheden til musik og litteratur. Hovedpersonen kan gå fra den ene yderlighed til den næste og at sætte sig ned med disse to bøger er som at komme hjem. Mordet på kommandanten vil ikke skuffe Haruki Murakamis fans, samtidig med at den er et udmærket sted at starte, hvis du vil lære forfatteren at kende.