Boganmeldelse: From Hell – Alan Moores fantastiske graphic novel om Jack the Ripper

Jeg har fået fingre i en lækker luksusudgave af From Hell, der er skrevet af Alan Moore og illustreret af Eddie Campbell. Historien, der først blev udgivet i 10 hæfter mellem 1989-1996, er her samlet i en flot indbundet udgave i kassette og er signeret af Alan Moore og Eddie Campbell – lækkert.

Her har vi så den lækre udgive af From Hell. Denne version af bogen er udgivet af Faraos Cigarer på dansk i kun 212 signerede eksemplarer. Der er stadig nogle til salg, hvis du skulle være interesseret.

Gode gamle Jack

I 1888 er London en buzzende metropol og da et bestialsk mord på en prostitueret i bydelen Whitechapel bliver begået, er det kun starten på den rædsel, som storbyen vil komme til at opleve. Det er starten på Jack the Ripper mordene. Hvem er denne Jack the Ripper? Det uddyber Alan Moore her med sin helt egen teori, der vel at mærke er godt researched.

Der er bare noget over en bog, der er signeret af forfatteren.

Hvem var Jack the Ripper

Nu er det jo ikke fordi, dette er første gang en person fortæller at vedkommende ved hvem Jack the Ripper var. Alligevel lytter vi. Der er bare noget uhyggeligt fascinerende ved denne seriemorder, som aldrig blev fanget. Teorierne er mange og Alan Moore har da også brugt 10 år på at researche sagen, før han kom med sin egen version (som, dog er blevet afvist af flere eksperter, men det gør ikke historien mindre fascinerende).

I From Hell følger vi den berygtede seriemorder, hvis motiver trækker tråde til toppen af det britiske kongehus. Dette er en populær teori, dog nok mest grundet det oplagt skandaløse i den. Ikke desto mindre er Alan Moores version af historien godt fortalt og gengiver ligeledes datidens London på en autentisk facon gennem Eddie Campbells smukke sort/hvide illustrationer.

Her er nogle eksempler på Eddie Campbells fantastiske illustrationer, som giver liv til Alan Moores historie.

En mørk og aktuel graphic novel

From Hell er et mesterværk med mange nuancer. Det er selvfølgelig først og fremmest en graphic novel om Jack the Ripper, men det er også et portræt af den tidsperiode, som fortællingen foregår i, hvilket både kommer til udtryk gennem baggrunden i den levende metropol, men så sandelig også gennem det farverige persongalleri, der giver nogle af historiens ukendte karakterer en stemme. Samtidig trækker bogen paralleller til vores egen tid og stiller spørgsmålstegn ved den måde vi lever på.

Samspillet mellem Alan Moores dystre historie og Eddie Campbells levende illustrationer er noget nær en perfekt symbiose og resultatet er et perfekt afbalanceret værk, som du ikke skal snyde dig selv for.

From Hell står pænt i bogreolen.
Udgivet iAnmeldelseGraphic Novel