Boganmeldelse: Som Pesten af Hanne-Vibeke Holst

Hanne-Vibeke Holst tager det uhyggeligt realistiske rædselsscenarie om en dødelig pandemi op i sin bog, der desværre ikke lever helt op til mine forventninger om et realistisk billedede af hvordan verden vil takle en sådan situation i realiteten.

En ny pest hærger…

H7N9 er navnet på en dødelig influenza virus, som der endnu ikke findes en vaccine på. Da udbruddet først bliver opdaget er det for sendt. Virussen kan ikke inddæmmes og der kommer flere og flere tilfælde i hele verden. Der er tale om en pandemi, hvis lige vi ikke har set siden den spanske syge.

Ind træder Karoline Branner. Denne unge og idealistiske danske læge er netop ankommet til Geneve, hvor hun skal arbejde som koordinator i WHOs afdeling for pandemier. Hun vil gøre alt for at stoppe pandemien, men hun er oppe imod store økonomiske og politiske kræfter, der ikke altid har det samme verdensbillede, som hun selv.

Hanne-Vibeke Holsts murstensroman Som Pesten.

Forventninger og virkelighed

Det scenarie, som Hanne-Vibeke Holst opstiller i Som Pesten er fascinerende og aktuelt. Der har tidligere været virusser, som har slået tusindvis af mennesker ihjel og der dukker jævnligt nye sygdomme op, som har potentialet til at gøre stor skade. Tænk bare på ebola og fugleinfluenza. Jeg håbede, at Som Pesten ville opstille et realistisk scenarie, hvor man gennem hovedpersonernes øjne oplevede, hvordan verden ville håndtere en sådan krise. Desværre blev disse forventninger ikke indfriet.

Jeg er ikke i tvivl om, at der ved en virkelig pandemi, ville være mange kræfter på spil – både politiske og økonomiske, der ikke altid kæmpede for det fælles bedste. Men i Hanne-Vibeke Holsts fremstilling, bliver det hele en langtrukken blanding af en soap opera og en middelmådig krimi. Jeg havde virkeligt håbet på mere, da potentialet helt sikkert ligger under overfladen.

Konklusionen

I sidste ende handler det nok om forventninger. Hanne-Vibeke Holst er en dygtig forfatter og jeg er ikke i tvivl om, at hun har researched sit emne grundigt. Desværre forsøger hun at skyde med spredehagl, når det kommer til selve handlingen. Vi skal lære et stort persongalleri at kende, men de fleste er stereotypiske sort/hvide fjender og helte og de bliver aldrig rigtigt interessante. Dermed bruger forfatteren de fleste af sine sider i denne murstensbog, på det som efter min mening ikke fungerer så godt, og færre sider på det der fungerer, nemlig portrætteringen af pandemien. Jeg havde håbet på mere.