Boganmeldelse: En uretfærdig tid af Gertrud Tinning

Hvis du tænder på elendighed, så skal du læse det nyeste skud på stammen fra Gertrud Tinning, der tidligere har udgivet Som små soldater. En uretfærdig tid tegner et liden flatterende billede af Danmark sidst i 1800-tallet, men heldigvis er der lys for enden af tunnelen.

De elendige

Der er ingen tvivl om, at det ikke er sjovt at arbejde på Rubens Klædefabrik i 1885. Vilkårene er umenneskelige for kvinderne, der er afhængige af deres spinkle løn for at de og deres familier kan overleve det elendige liv, som underklassen i København lever. Da en frygtelig ulykke går ud over en af disse elendige skabninger og kvinden Nelly ikke kan finde hjælp nogle steder, mærkes afmagten. Nelly vil gerne kæmpe mod systemet. Hun er stærk og klog, systemet er grusomt og samvittighedsløst.

Livet på landet er ligeledes elendigt. To brødre må trække lod om deres fædrene gård. Taberen flytter til København, hvor håbet om et bedre liv venter (vi ved bedre). Søsteren Anna står til at skulle giftes med en rig gårdeejer, hvis ikke også hun skal ende i ren elendighed. Ja…… der er meget elendighed, men også styrke og håb hos de personer, der lever i den.

Deprimerende og spændende

En uretfærdig tid af Gertrud Tinning er deprimerende læsning. Hun tegner et uhyggeligt negativt billede af Danmark, som landet så ud for knap halvandet hundrede år siden og det mest deprimerende er nok, at hun har ret. Der var ikke megen glæde i livet hos den almene borger. Tinning beskriver en trist hverdag, hvor mod og styrke belønnes med elendighed (ja, jeg bruger ordet mange gange, men der er vitterligt også meget af det i denne bog).

Nu kunne man jo godt få den fornemmelse, at det er en negativ oplevelse at læse om al denne elendighed. Men det er det ikke, da der netop er håb forude. Som Victor Hugo også skrev i sin egen bog om elendighed, så er håbet i mennesket. Hovedpersonerne i Gertrud Tinnings bog giver ikke bare op. De kæmper og de viser os de muligheder, der følger med håbet. Det kan godt være, at det ikke bliver bedre lige med det sammen, men det bliver bedre.

En sort/hvid verden

Styrken i En uretfærdig tid ligger i beskrivelserne af Danmark anno 1800-tallet. Gertrud Tinning skriver indlevende og jeg levede mig nemt ind i hoverpersonernes kampe for at overleve. Jeg ville dog alligevel ønske at persongalleriet havde været mere nuanceret. De gode personer er kun gode og de onde er kun onde. Der er ingen kant og meget få nuancer.

Med sine godt 450 sider, kunne man godt forestille sig, at der var god tid til at fortælle historierne, men hvis jeg skal være helt ærlig (og det er jo hele meningen med Bogbasker), så kunne bogen sagtens tåle at fylde det dobbelte. De forskellige historier er forhastede og slutter brat, uden forklaring eller forløsning. Det samme gør sig gældende for bogens slutning, der lidt føles som et resumé, af det der egentligt skulle have stået der.

Ovenstående negative sider skal dog ikke fylde det for meget. Gertrud Tinnings En uretfærdig tid er en god historisk roman, fyldt med spænding, drama, elendighed og medmenneskelighed. Den er underholdende og selvom den sagtens kunne have været længere, er den klart en anbefaling værd.